طراحی و پیاده سازی سایت همراه با آموزش و مقالات

طراحی سایت
  • ۰
  • ۰
دو آیتم مهمی که باید در هنگام طراحی سایت در نظر گرفته شود:
در دنیای دیجیتال امروز، هر چیزی حول محور اینترنت می چرخد. اگر شما دنبال یک لوله کش ماهر باشید حتما سری به وب می زنید . اگر دنبال یک مشاور خوب بگردید، به وب سر می زنید و اگر نیازمند خرید خانه باشید وارد اینترنت می شوید  و از گزینه های موجود در آن استفاده می کنید . 

معمولا افراد بسیار کمی پیدا می شوند که از نیازمندی های روزنامه برای یافتن شغل و تجارت مورد نیاز خود استفاده کنند. بیشتر افراد برای کارهای خود سری به دنیای بزرگ اینترنت می زنند و اطلاعات دقیق و سریعی را دریافت می نمایند . حدود 5 الی 7 سال پیش برای اینکه فردی بتواند  به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، باید به منزل می رفت و از طریق رایانه های میزی خود به اینترنت متصل میشد و اطلاعات خود رابه دست می آورد . اما امروزه، محیط کاملا تغییر کرده است و بیشتر افراد از  دستگاههای موبایلی که شامل گوشی های هوشمند و تبلت می شود، استفاده میکنند و از مزایای آن بهره مند می گردند. 
آیا سایت شما موبایل دوست است ؟؟
موبایل دوست بودن یک سایت بدین معنی است  که سایت شما در  دستگاههای موبایلی همچون رایانه های میزی نمایش داده میشود و تغییری در ظاهر و محتوای آن ایجاد نمی گردد . در اینگونه دستگاهها ، معمولا محتوای سایت به صورت کوچک نمایش داده می شود و به خاطر فضای اندک موجود در آن باید مدام اسکرول کرده و به سمت پایین بیایید تا تمام محتوای سایت را مشاهده کنید . خوب این موضوع می تواند تاثیر زیادی بر روی سایت شما داشته باشد و مهم ترین تاثیر آن ، در مورد موتورهای جستجویی مانند گوگل است. خوب این به چه معناست ؟ اساسا اگر سایت شما برای دستگاههای موبایلی طراحی نشده باشد و نتواند خود را با این دستگاهها تطبیق دهد ، ممکن است رتبه و رنکینگ خود را از دست بدهید. این موضوع هم بدین معناست که  وقتی فردی از طریق  موبایل  یا تبلت وارد گوگل می شود  و جستجویی را انجام میدهد ، سایت شما در نتایج  صفحه اول دیده نخواهد شد.
به علاوه، گوگل در حال حاضر در نتایج جستجوی موبایلی خود برچسب موبایل دوست بودن را نیز در نظر می گیرد . اگر سایتی دارای معیارهای زیر باشد از نظر الگوریتم های گوگل موبایل دوست است :
از به کارگیری نرم افزارهایی همچون ادوبی فلش  که در موبایل عمومی نیست ، خودداری کنید.
از اندازه ای برای متن خود استفاده کنید که بدون نیاز به زوم قابل خواندن باشد .
لینک ها باید در مکان های مناسب قرار گرفته باشد تا کاربر بتواند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد .
محتوای سایت باید به گونه ای باشد که کاربر نیازی به اسکرول کردن نداشته باشد .
تست موبایل دوست بودن سایت:
وبمستر و یا صاحبان کسب وکار می توانند موبایل دوست بودن سایت خود را با استفاده از تست موبایل دوست بودن گوگل انجام دهند . اگر سایتی از این تست با موفقیت بیرون نیامد، گوگل می تواند اطلاعات مفیدی را فراهم کند تا صاحب سایت  بتواند سایت خود را بهبود ببخشد.


بیشتر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و جوملا می تواند به شما کمک کند تا سایت دسکتاپی خود را برای موبایل ها نیز آماده کنید . قبل از انجام اینکار باید مطمئن شوید که از محتوای سایت خود بکاپ گرفته اید و CMS خود را به آخرین نسخه ارتقا داده اید.در برخی از موارد ، ارتقا به آخرین نسخه می تواند سایت شما را موبایل دوست کند.اگر فرآیند به روزرسانی به صورت خودکار صورت نگرفت، مطمئن شوید که به روزرسانی های امنیتی را انجام داده باشید . اگر ار قالب های آماده استفاده می کنید ، باید از نسخه ای استفاده کنید که موبایل دوست باشد . اگر اینگونه نباشد باید کار خود را دوباره آغاز کنید .
سرعت بارگذاری سایت شما چقدر است؟؟
علاوه بر موبایل دوست بودن سایت، آیتم بسیار بزرگی که باید در هنگام طراحی سایت در نظر بگیرید سرعت بارگذاری سایت است . اگر سرعت بارگذاری سایت بسیار طولانی باشد ، این امکان وجود دارد که کاربر سایت را ترک کند و به سایت دیگری سر بزند. در واقع با توجه به بررسی و مطالعات متعدد انجام شده،نزدیک به نیمی از کاربران وب سایت تنها 3 ثانیه برای بارگذاری صبر میکنند. به علاوه زمانی که سرعت بارگذاری سایت شما بسیار طولانی باشد ، ممکن است کاربران خود را از  دست بدهید و در نتیجه رنکینگ سایت  به شدت کاهش پیدا میکند. معمولا از نظر گوگل، سریع لود شدن سایت یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در صفحات سایت رعایت شود . همچنین در اینگونه موارد صفحات ایندکس شده توسط گوگل به شدت کاهش پیدا میکند زیرا خزنده ها تنها چند صفحه را می توانند ثبت کنند. تمامی این موارد بدین معنی است که شما کار وتجارت خود را خیلی زود از دست خواهید داد.
تست سرعت سایت گوگل:
مانند تست موبایل دوست بودن سایت، گوگل تستی نیز برای اندازه گیری سرعت بارگذاری سایت دارد. این ابزار عملکرد سایت را برای موبایل و دسکتاپ اندازه میگرد.


زمانی که شما آدرس سایت خود را در این ابزار وارد کردید ، نمره ای بین صفر تا 100 برایتان ظاهر خواهد شد. هرچقدر این نمره بالاتر باشد، سایت از لحاظ الگوریتم گوگل بهتر بوده و نمره ی 85 یا بالاتر به این معنی است که صفحات سایت شما عملکرد خوبی دارد. معمولا این ابزار اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار کاربر قرار میدهد . از آنجایی که کاربران شبکه می توانند تاثیر زیادی بر روی این سرعت داشته باشند، این تست تنها جنبه ی مستقل از شبکه را در نظر می گیرد.این موضوع نیز شامل تنظیمات سرور ، ساختار HTML و استفاده از منابع خارجی مانند تصاویر، CSS و جاوا اسکریپت است. به عنوان مثال، با بهینه سازی کد ها، شما می توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. همچنین می توانید کدهای غیر ضروری را نیز حذف کنید . گوگل پیشنهاد میکند که از YUI Compressor برای CSS و جاوا اسکریپت استفاده کنید.
کاهش ریدایرکت( تغییر مسیر) نیز می تواند سرعت سایت را بهبود ببخشد.زمانی که یک صفحه از سایت به صفحه ی دیگری ریدایرکت می شود ، کاربر باید زمان اضافی را برای تکمیل چرخه  درخواست-پاسخ HTTP منتظر بماند . وبمسترها باید همیشه حافظه ی مرورگر را خالی کنند . این مورد شامل آیتم های مختلفی مانند تصاویر است . اینکار باعث می شود زمانی که کاربر  دوباره به سایت سر می زند نیازی به بارگذاری مجدد کل صفحه نداشته باشد . با استفاده از ابزارهایی مانند YSlow شما می توانید از وجود زمان انقضا برای کش آگاه شوید .اگر سایت شما به صورت مداوم ومکرر تغییر نمی کند بهتر است این زمان بر روی یکسال تنظیم شود.


همیشه به دنبال روشهایی برای بهبود زمان پاسخ سرور خود باشید . برای انجام اینکار ، بر روی تنگناهای عملکردی مختلفی همچون کوئری پایگاه داده آهسته، رو تینگ آهسته و یا کمبود حافظه ی کافی  تمرکز کنید . زمان پاسخ سرور بهینه باید زیر 200 میلی ثانیه باشد.
تصاویر نیز می تواند تاثیر زیادی بر روی سرعت سایت داشته باشد:
فرمت تصویر PNG یکی از بهترین فرمتها برای گرافیک است که کمتر از 16 رنگ دارد . فرمت JPEG برای عکس ها بسیار ایده آل است. مطمئن شوید که این تصاویر را برای استفاده در سایت فشرده کرده اید . 


یک نکته ی مهم این است که شما می توانید از CSS sprite برای ایجاد یک قالب برای تصاویری که زیاد استفاده می کنید ایجاد نمایید . این تصاویر می تواند شامل مواردی همچون آیکونها، لوگو ودکمه ها باشد . CSS sprite می تواند تصاویر شما را به صورت یک تصویر بزرگتر ترکیب کند و همه ی آنها را به صورت یکجا بارگذاری نماید.این بدین معنی است که سرعت بارگذاری سایت به شدت بالا می رود. در نهایت، یک گزینه دیگر برای افزایش سرعت بارگذاری سایت،استفاده از یک شبکه توزیع محتوا یا CDN است . این شبکه از سرورها برای توزیع بار محتوای دریافت شده ، استفاده میکند.در اصل این موضوع بدان معناست که کپی سایت شما در مرکز داده های متعدد که از لحاظ جغرافیایی نیز در مکان های مختلفی قرار گرفته اند، ذخیره می شود .بنابراین کاربردسترسی قابل اعتماد وسریعتری به سایت خواهد داشت. 
اگرچه ایجاد یک سایت می تواند هیجان انگیز و جالب باشد اما شما باید در مورد بهینه سازی آن نیز مطمئن گردید.همانطور که در این مقاله نیز ذکر شد، موبایل دوست بودن سایت و سرعت بارگذاری آن باید بررسی شود. اگر نتوانید این گزینه ها را در طراحی سایت خود رعایت کنید حتما تجارت و کسب وکار خود را از دست می دهید.
  • ۹۴/۰۹/۰۳
  • پرسناژ لیزر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی